FörpackningarPå förpackningssidan finns organisationen Förpacknings- och tidningsinsamlingen, FTI AB med REPA-registret, som är gemensam serviceorganisation för företagen inom kartong, wellpapp, metall, plast, glas och tidningar. REPA svarar för statistik om insamlingsresultat och den praktiska hanteringen av förpackningsavgifter. Varje materialslag har dock sitt eget materialbolag som sätter avgifter, skriver avtal med kommuner om återvinningsstationer och upphandlar entreprenörer för insamling, sortering och upparbetning till användbara material. Materialbolagen är :
BildäckFör bildäck finns däckbranschens materialbolag Svensk Däckåtervinning AB. Nästan alla däck samlas idag in för återvinning. Ungefär 30 % går till energi i cementindustri och värmeverk och ca hälften exporteras som hela däck eller granulat. Vad de exporterade däcken används till framgår inte av lättillgänglig information men det finns en mängd applikationer för gummi. Sannolikt går dock en stor del av exporten till energiutvinning. Det är bara 6-7 % av de insamlade däcken som går till regummering i Sverige. Entreprenör för all däckinsamling och återvinning i hela Sverige är Ragn-Sells.
BilarFör bilar finns organisationen BIL Sweden. Producentansvar för återvinning av bilar har aldrig varit en stor omdiskuterad fråga eftersom bilskrotning alltid har varit kommersiellt intressant. Det är kanske därför som producentansvar inte infördes förrän i slutet av 1990-talet. Tidigare fanns bara ett statligt system med avgifter – vilket synes ha räckt ganska väl för att utskrotningen och återvinningen av bilar skulle fungera. Vad som trycker på är ett speciellt EU-direktiv om bilar och att industrin i högre grad skall återvinna sådant material från skrotningen som förr deponerades eller brändes. Det är en följd av att det ingår alltmer av plastmaterial och aluminium i bilkonstruktionerna. Se vidare under plaståtervinning i avsnitten under 8.7.2. Man anar också en framtida utveckling mot mer aluminium i bilbyggnad. (Viktreducering är av avgörande betydelse för att minska drivmedelsförbrukningen hos bilar.)
Elektriska/elektroniska produkterFör producentansvaret för elavfall finns materialbolaget El-Kretsen som tillsammans med kommunerna i Sverige har organiserat samarbetet Elretur. Huvuddragen i samarbetet är att kommunerna ordnar inlämningsplatser och insamling medan producenterna betalar för detta. Producenterna tar sedan hand om att organisera och bekosta själva återvinningsarbetet. Konsumenter kan även lämna in elavfall i butiker om de köper en vara av samma sort som de lämnar in fast detta kan komma att ändras så att butiksägaren endast behöver anvisa inlämningsplats. (Det nya svenska föreskriftförslaget skiljer sig från WEEE-direktivet vad gäller distributörer.)
Vissa företag har valt att stå utanför samarbetet då de anser att de kan arrangera insamling och återvinning billigare själva. Enligt nya EU-direktivet kommer de dock knappast att kunna stå utanför deltagande i den kollektiva finansieringen av insamling och återvinning av äldre elutrustningar och elektronik.
BatterierRegeringen har nu fattat beslut om ett producentansvar för batterier. Den nya förordningen (2008:834) om producentansvar för batterier kommer att träda i kraft den 1 januari 2009. Målet är att övergången och anpassningen mellan nuvarande regler och kommande producentansvar ska ske på ett sätt som innebär att den höga graden av batteriinsamling upprätthålls.
FTI ABSvensk däckåtervinningBIL SwedenEl-kretsenBatteriinsamlingen